آموزشی

کاربرد پلاستیک در ساختمان ها

کاربرد پلاستیک در ساختمان ها

پلاستیک ها به صورت گسترده ای مورد استفاده شرکت های ساختمانی مختلف در انواع ساخت و ساز ها قرار می گیرند.

از این قطعات می توان در سیم کشی برق ساختمان ها، عایق های رطوبتی، پوشش دیوار، کفپوش و دکوراسیون استفاده کرد.

کاربرد پلاستیک در ساختمان ها بسیار زیاد است و در اشکال و انواع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال می توان به تقویت کننده های الیاف که از بازالت، کربن و آرامید تشکیل شده اشاره کرد.

این الیاف به دلیل داشتن خاصیت کششی و سفت بودن به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در اثر ترکیب با برخی مواد افزودنی و پر کننده می توان خواص مکانیکی آن را افزایش داد و از میزان انقباض این مواد کاست.

چرا از پلاستیک در صنعت ساخت و ساز استفاده می کنیم؟

با توجه به اینکه کاربرد های پلاستیک در ساختمان سازی بسیار زیاد است در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین دلایل کاربرد این ماده در ساخت و ساز می پردازیم پس تا پایان همراه ما باشید:

دوام

مواد پلاستیکی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی از دوام بیشتری برخوردار هستند همچنین مقاومت در برابر خوردگی، ضربه و شرایط آب و هوایی دارند در نتیجه مدت زمان بیشتری می توان از آن ها استفاده کرد.

مقرون به صرفه بودن

باید بگوییم مواد پلاستیکی در مقایسه با انواع فلزات و چوب هزینه تولید و خریداری مقرون به صرفه تری دارد و همین عامل در صنعت از موارد حیاتی و بسیار مهم محسوب می شود بنابراین بسیاری از مهندسان ساخت و ساز از این ماده در اجرای پروژه های کاری شان استفاده می کنند.

بازیافت

یکی از مهم ترین ویژگی های انواع پلاستیک داشتن قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن است بدون اینکه خواص شیمیایی این ماده دچار تغییر شود برای مثال می توان بطری های نوشیدنی پلاستیکی که از پلی اتیلن ساخته شده است را بار ها بازیافت کرد.

صرفه جویی در انرژی

کاربرد پلاستیک در ساختمان ها به دلیل اینکه در مقایسه با سایر فلزات گرمای کمتری را مصرف می کند همچنین به عنوان نوعی عایق پلاستیک محسوب می شود بسیار مهم است ضمن اینکه آلودگی را کاهش می دهد.

ایمنی

پلاستیک ها به دلیل سبک بودن دارای قابلیت حمل و نقل آسان تری در مقایسه با سایر مواد هستند همچنین فلزات سنگین تر بوده و در صورتی که از آن ها به درستی استفاده نشود ممکن است باعث آسیب به سایر اجسام شوند.

نصب آسان

یکی از مهم ترین کاربرد های پلاستیک در ساختمان ها، قابلیت نصب آسان است زیرا این ماده سبک بوده بنابراین به راحتی در مکان دلخواه تعبیه می شود.

کاربردهای پلاستیک در جنبه های مختلف ساخت و ساز چیست؟

در ادامه این مطلب به بررسی مهم ترین موارد کاربرد پلاستیک در ساختمان سازی می پردازیم:

گالن های پلاستیکی در ساختمان

در صنعت ساخت و ساز مواد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال می توان به انواع افزودنی و روان کننده ها اشاره کرد که باعث بهبودی خواص این مواد می شود.

استفاده از ظروف پلاستیکی بهترین گزینه برای نگهداری از افزودنی های مختلف است زیرا این ظروف سبک بوده همچنین به مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد.

کفپوش

از مواد پلاستیکی مانند پی وی سی و پلی اتیلن به دلیل اینکه کمتر از سایر مواد قابلیت ساییدگی و پارگی دارد به صورت گسترده در تولید مواد پلاستیکی استفاده می شود ضمن اینکه به راحتی تمیز شده  و سطح آلودگی صوتی را کاهش می دهد.

سقف

معمولا برای اینکه آسیبی به سقف وارد نشود از دو لایه مواد پلاستیکی برای پوشش دهی مناسب استفاده می شود.

یک لایه از آن که در قسمت بالایی قرار می گیرد از وینفیل ترموپلاستیک و یا اولفین ساخته شده است و قسمت پایینی از فوم پلی اورتان تشکیل شده است.

این دسته از مواد پلاستیکی گرمای کمتری را مصرف می کنند ضمن اینکه باعث خنک نگه داشتن فضای داخلی خانه می شوند.

عایق

یکی از موارد کاربرد پلاستیک در ساختمان ها برای عایق کاری ساختمان ها است بنابراین از اسپری پلی اورتان به دلیل داشتن مقاومت حرارتی بالا و سفت و سخت بودن همچنین مصرف انرژی پایین استفاده می شود.

فوم پلی اورتان ثبات دما را افزایش می دهد همچنین دارای مقاومت در برابر مواد شیمیایی است و وزن سبکی دارد ضمن اینکه عایق حرارت محسوب می شود.

باید بگوییم عایق پلی یورتان به عنوان نوعی مانع هوا استفاده می شود که به دلیل داشتن ماهیت سلول بسته خود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

لوله ها

در ساخت و ساز ار لوله های پی وی سی، پلی اتیلن و اکریلونیتریل بوتادین استایرن استفاده می شود زیرا دارای انعطاف پذیری بالا و وزن سبک است.

ضمن اینکه نصب آن ها راحت بوده و برای تعبیه در محیط های سخت گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود زیرا در برابر مواد شیمیایی و آب مقاومت بالایی دارد

پنجره ها

یکی از کاربرد های پلاستیک در ساختمان ها برای ساخت پنجره های شیشه ای معمولی و پلی کربنات است.

مواد پلاستیکی مانند وینیل و فایبر گلاس به دلیل داشتن مقاومت و خاصیت ضد سرقت برای ساخت قاب های پنجره مورد استفاده قرار می گیرد ضمن اینکه این ماده بسیار قوی در برابر ضربه بوده و ارزان است.

درها

معمولا برای ساخت درب ها از فوم پلی اورتان با پوشش الیاف پلاستیکی تقویت شده استفاده می شود که ساختاری بسیار قوی دارد.

همچنین از دیگر کاربرد های پلاستیک برای ساخت بتن است که از جمله محصولات علمی نوین محسوب می شود.

کاربرد پلاستیک در ساختمان ها

مزایای استفاده از پلاستیک در صنعت ساختمان

با توجه به اینکه از پلاستیک در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی استفاده می شود در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین مزایای استفاده از پلاستیک در ساختمان می پردازیم.

هزینه

خوشبختانه پلاستیک در مقایسه با سایر موارد از هزینه تولید کمتری برخوردار است بنابراین یکی از مهم ترین ویژگی های پلاستیک به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد هزینه مناسب و مقرون به صرفه آن است.

از دیگر دلایل کاربرد پلاستیک در ساختمان ها می توان به مصرف انرژی کمتر در تولید پلاستیک در مقایسه با سایر مواد اشاره کرد.

مقاومت

یکی از دلایل استفاده از پلاستیک در ساختمان سازی مقاومت بالای این ماده در برابر ضربه و خوردگی است.

فلزات در بسیاری از موارد دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند بنابراین از پلاستیک برای ساخت لوله های آب استفاده می شود.

وزن

خوشبختانه پلاستیک وزن کمی دارد همچنین در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی دارای انعطاف پذیری بیشتری است به همین دلیل در مکان های پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین پلاستیک باعث صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل مواد اولیه ساخت و ساز به محل مورد نظر می شود .

رنگ

داشتن قابلیت رنگ آمیزی آسان از جمله دیگر موارد کاربرد پلاستیک در ساختمان ها است زیرا امکان رنگ آمیزی مواد در اندازه های مختلف وجود دارد در حالی که قطعات فلزی چنین قابلیتی را ندارد.

محیط

پلاستیک در برابر قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مختلف دچار زنگ زدگی و یا آسیب و خوردگی نمی شود بنابراین برای ساخت قطعات زیر زمینی کاربرد فراوانی دارد.

همچنین به دلیل اینکه زنگ زدگی به زمین و یا منبع آب نفوذ نمی کند برای حمل آب می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

استفاده از پلاستیک در ساخت مصالح ساختمانی انرژی بسیار کمتری را در مقایسه با سایر فلزات مصرف می کند.

ضمن اینکه به دلیل داشتن وزن کم انرژی مورد استفاده را در وسایل حمل و نقل و ساختمان ها به میزان کمتری انتقال می دهد.

پلاستیک قابلیت بازیافت دارد همچنین هنگام استفاده از آن دچار خوردگی نمی شود به همین دلیل تولید کمتر زباله یکی از مهم ترین مزایای کاربرد پلاستیک در ساختمان ها است.

در واقع باید بگوییم احتمال آلودگی برای پلاستیک هنگام استخراج مواد و یا ذوب فلزات کمتر از سایر مواد است.

قالب گیری

پلاستیک ها را می توان ذوب کرد و در اشکال و اندازه های مختلف در پروژه های ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار داد بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در ساخت و ساز است.

به همین دلیل از پلاستیک برای هدایت کابل ها همچنین چسباندن مواد مختلف استفاده می شود ضمن اینکه در سراسر صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با محبوب ترین موارد استفاده از پلاستیک در ساخت و ساز آشنا شوید.

  • لوله های آب
  • قاب های پنجره
  • درها
  • عایق کاری هنگام ساخت ساختمان های سبز یا کم انرژی
  • محافظت از پوسته بیرونی سقف در برابر آسیب

ساخت ایران و کاربرد پلاستیک

همان طور که می بینید کاربرد های پلاستیک در صنعت های مختلف بسیار زیاد است . بنابراین می توان گفت یکی از پرکاربردترین چیزها در زندگی روزمره انسان به شمار می رود.

در مجموعه ساخت ایران انواع مختلف و پرکاربردی از پلاستیک ها تولید می شود. شما به راحتی می توانید این خط تولید هارا داشته و عضوی از کارآفرینان در این حیطه باشید. بنابراین می توانید گفت که از این خط تولید سود خوب و بالایی می توان به دست آورد.

خط تولید انواع نایلون و نایلکس

خط تولید نایلون و نایلکس امروزه به علت استفاده در زندگی روزمره سود خوبی دارد. مواردی که درباره خط تولید پلاستیک وجود دارد به شرح زیر است:

  • قابلیت سفارش دستگاه تولید نایلون برای تولید طاقه‌ها
  • قابلیت سفارش دستگاه بسته‌بندی و تهیه مواد اولیه به صورت طاقه‌های آماده
  • تولید محصولات نایلونی به صورت رولی و یا به صورت برگی (فله)
  • دستگاه‌های سه‌کاره و چهارکاره

مشاوره ساخت ایران

شما در صورت تمایل به خط تولید های ما و هم چنین دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با مراجعه به صفحه اصلی ما فرم مشاوره رایگان را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مهم ترین موارد کاربرد پلاستیک در ساختمان ها اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما مخاطبان محترم قرار دادیم. همچنین به مزایای استفاده از این ماده پر کاربرد در ساخت و ساز پرداختیم.

بنابراین از پلاستیک در ساخت انواع ظروف و قطعات پلاستیکی استفاده می شود همچنین در خدماتی مانند تولید ظروف پلاستیکی به روش تزریقی و بادی مورد استفاده قرار می گیرد.     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *